Vårt bröllop - del 2

Lördagen den 15 juni 2013
Vi sov som en stock, trots att det var den natten innan bröllopet. Var dock ändå trött när jag vaknade på morgonen. Vid sju tiden befann vi oss nere i matsalen för att äta en himmelsk frukstbuffé. Runt halv åtta ungefär befann vi oss alla på rummen för att göra oss iordning. Mia kom sedan in på vårt rum för att göra mitt hår. Jag ville ha det enkelt, men ändå liksom änglalikt. Så det blev två flätar vid liuggen och så lockigt. Även en rosa ros vid en av flätorna. Sedan blev Mias hår fixat och vi klädde på oss. Vi fick många blickar nere i lobbyn när vi lämnade hotellet runt halv tio. Vi kom till Stockholm vid elva tiden. 
 
Vid Skansen
Detta bröllop hade vi planerat sen den 13 december 2012, det var då vi såg på Skansens hemsida att de skulle återigen ha drop-in-bröllop. Min sambo ville ha det enkelt och annorlunda och jag sa givetvis ja!! Så efter all pappersarbete som skulle fixas och efter man köpt klänning kläder till Stefan stod vi nu där vid Skansens entré. Brudparen gick i en kö och gästerna i en. Vid entrén valde man mellan kyrklig och borglig vigsel. Vi hade redan bestämt oss för kyrklig. Kändes som ett naturligt val då vi både är döpta, konfimerade och haft kyrkan med oss under livets gång i olika former. Kändes mer verkligt, som Stefan sa till prästen senare. 
 
Denna väntan
När vi gick mot ingången på Skansen mötte vi en busschaufför som frågade om vi skulle gifta oss. Ja, svarade vi och sedan sa han att vi skulle få champagne. Han tog fram en flaska och två glas och sa att han med skulle gifta sig. Vad härligt!
Väl inne på Skansen skulle vi bege oss upp mot Tingvallen vid Bollnästorget. Där hade de en massa marknadsstånd där man kunde få sin brudbukett gjord, binda björkkransar, köpa smycken, få porträtt, fika och massa annat. Inne på bröllopsområdet kunde man fixa enklare frisyrer och make up och ännu längre in kunde man önska låt efter vigseln, köpa jordgubbar och dansa vals på scenen. Det var 7 borgliga tält och 3 kyrkliga, så det borgliga gick ju mycket fortare. Vi kom runt 11 tiden som sagt och vi hade nummer 66. Så när vi kommer är det nummer 60. Men det skulle dröja ytterligare en eller två timmar, så vi gick runt en runda på Skansen för att se på djuren och även ta oss en fika. 
Sedan stod vi i kö kanske en timme för att sedan komma fram till prästen vid 14 tiden. Det var precis som en kyrklig vigsel. Man ger löften och han läser olika evangelium etc. Allt förutom psalmer i stort sett. När det kom till den där frågan med att svara "JA" blev jag riktigt nervös. Ha ha. När Stefan sa ett glatt och allvarligt "JA", vart jag så glad och det var då jag förstod det hela. Han kände likadant när det var min tur. Sedan möttes jag av Stefans otroliga leende när han sa att vi var nu man och hustru. Under ceremonin hade jag bett Mia att filma med min mobil och Nicco att fotografera. Ceremonin tog ungeför 15-20 minuter. 
 
Nu är vi gifta!
Efteråt gick vi längre in i bröllopsavdelningen, köpte jordgubbar och fotograferades. Jag smsade bilder till släkten, men ringde mamma och pappa. De var hos ett par vänner som jag känt hela livet, så även de fick veta den glädjande nyheten. Mamma vart jätteglad! Hon hade inte kunnat smälta detta på eftermiddagen ännu :) Ingen visste om detta, precis som vi ville ha det. Vi fick verkligen jättemycket gratulationer så ingen som blev arg eller så. Var väl bara min svärmor som fokuserade mer på att vilja vara med än att vara glad för oss :) Förståeligt. Vi fick även en massa gratulationer inne på Skansen. Vi fotograferade lite till innan vi drog därifrån. Tog en varsin korv utanför då vi alla var hungriga. 
Sedan drog vi till Tullgarns slott där Per Morberg har sitt näste bland annat. Blev superfina bilder! Och när v skulle köra tillbak till hotellet var det ett busslass som skrek "hurra, hurra, hurra" och tutade när de körde förbi oss. Jag ringde sedan hotellet på vägen hem för att de skulle göra iordning Stefans överraskning. Rosblad på sängen, lite dryck och massa godsaker på rummet :) Efter det bytte vi om och gick ner och åt trerätters på hotellet. Blev två drinkar också och en promenad. Underbar dag!! 
 
 

Brudgummen gör sig redo 


Och jag får mitt hår fixat 


Såhär fint blev det :D




Även Mia fick sitt hår fixat 


Fotografering på parkeringen vid Skansen 


Entrén 


Min blivande man i kön och när vi kommit in fick vi nummer 66 


Min brudbukett bestod av pioner, rosor och lite grönt 




För denna speciella tillställning fixade jag naglarna med vårt datum och våra initialer 






Jag och en av tärnorna, Nicco 


Vi mumsade på detta bland annat :) 


Ekorrarna var väldigt tama!


Det nya "lill-skansen" där man här kan krypa upp i kaninernas hem. Dock såg man inte skymten av dem.


En av favoriterna bland alla djur. 




Den här påfågeln skulle hoppa ner och landade nästan bredvid oss. Andra gången på denna dag. 


Efter några timmar var det vår tur. Vår präst hette Stefan Gaspar om jag minns rätt. Jag grät redan dagen innan när vi anlänt till hotellet, men nu när det väl var dags kunde jag inte sluta le. Min bästa vän, min själsfrände och sambo skulle nu bli min äkta man. Underbart!


Ja, Stefan var minst sagt lika glad som jag som ni ser. Här ger vi varandra löftena 


Och kyssen 


Man och hustru 


Efter det följde en mängd fotografier. Tack fina Nicco för att du ställde upp som fotograf 
Vi ringde sedan mamma och pappa för att berätta. Pratade även med svärmor såklart. Sedan la vi upp det på Facebook och en löpeld av gratulationer svämmade över oss 


Ringarna. Stefan valde att gravera in datumet i sin förlovningsring, medan jag valde att köpa en vigselring. Är så nöjd med den. 
Gravyren: 15/6 2013 




Vi fick oss en titt på den nya åkattraktionen på Gröna Lund. 


Den nya Solliden/Allsång på Skansen scenen. Sjukt synd tycker jag då det där utspringet var helt borta. Känns som att de kommer förlora på det. 





Gruppfoto 


Firad med jordgubbar och daim!
 

På Tullgarn Slott 

 









På hotellrummet möttes vi av detta 



 
1 Louise:

skriven

Så roligt att se alla bilder! Grattis igen Jennie, och all lycka till er! :)

Svar: sv: tack louise!!! <3
Jennie

Kommentera här: