London - dag 4 ♥

Sista heldagen i London
Vid klockan 09.00 åkte vi mot Windsor. Något som man kanske aldrig hade gjort om man hade flugit dit, så vi var väldigt spända på dagen. Tog ungefär 1,5 timme till Windsor. Och när vi kom dit började vi att dricka "cream thea". Vilket är engelska scones med sylt och hårt vispad grädde. En blandning mellan smör och grädde så att säga och då the! Gott, men sconesen var lite väl söta för min smak.

Slottet
Utflykten handlade om slottet i Windsor som är drottningens semesterställe bland annat. Jag undrade dock hur hon skulle kunna ha semester där för alla turister. Dessutom ligger slottet så centralt, mitt inne i den lilla byn. Och det var riktigt häftigt att se den lilla byn.
Rakt över en bro kom vi över till Eton, en annan liten by som låg bara över floden. Där hade alla kungliga studerat vid Eton College. När vi stod på bron, såg vi en svan. Och en svan till. Sedan följde vi svanen från ena sidan bron till andra och vad såg vi då? Jo, om jag tyckte att en svan var häftigt, så väntade ca 80 svanar som Stefan räknade det till, på andra sidan nere vid bryggan. Vi gick direkt ner dit. Visade sig sedan att kiosken sålde mat som vi kunde ge svanarna. Så de gjorde vi, tre påsar med mat fick de dela på.

Tillbaka mot London
Efter ca 2,5 timme åkte vi tillbaka mot London. Hade sedan ungefär 40 minuters "rast" innan nästa utflykt skulle börja. Nämligen det omtalade Madame Taussaud's. Ett självklart besök för oss. Skulle bli spännande att se om det är något att ha som alla säger.
Trafiken i London vid 15,30 var inte det bästa. Så när vi kom dit var det en ganska lång kö utanför Madame Taussaud's, men det gick snabbare än vad vi trodde i kön.
Väl inne minglade vi runt med alla kändisar ;) Olika teman på varje "rum" så att säga. En del vaxdockor är ju lik den riktiga, såsom Johnny Depp, men en del var inte sådär lika. Ett exempel på det var George Clooney och Justin Timberlake. Jag tog inte kort tillsammans med någon kändis, men Stefan gjorde med någon.
Skräck tema var det i en avdelning, men den gick vi förbi, då man skulle gå en runda där inne som en spökrunda och det gillade vare sig jag eller Stefan. Sedan åkte man som en sagorunda i sådana engelska taxibilar. Efteråt köpte vi bilderna från den sagoturen.

Middag på hotellet
Vi åt middag återigen på hotellet. Stefan provade deras pizzor, då de hade fyllning i kanterna, riktigt gott! Och jag tog den där kycklingburgaren på nytt. Så god var den! Slut på dag 4. Sista heldagen i London!

Reseguiden berättade en liten historia om hur Maidenhead fick sitt bynamn. Korta versionen var att det var en hushållerska (maid) som fick frieri efter frieri från en prins. Maiden hade sagt att hon skulle leva ensam hela sitt liv och därav blev prinsen arg. Vem tackar nej till en prins, menade han. Vilket gjortde han förbannad och halshögg henne. Då huvudet rullade ända ner till den lilla byn och därav fick byn sitt namn. Believe it or not, som reseguiden sa.

Vid Windsor

Innan man kom in till den lilla byn fick vi gå upp för en trappa och in på en tågstation. Där inne låg alla affärer. Polarn och Pyret var en sådan affär som vi tyckte var härligt att se där. Hon i röda jackan är reseguiden och han bredvid liknade Robert Aschberg väldigt mycket som var med på resan ;)

Lite kungligt i telefonkiosken.

Dags för cream thea.

Windsor Castle

Här är den första svanen som jag tog kort på ;) Men när vi vände oss om...

Såg vi denna skara på ca åttio svanar.