sockerkaka i dopp

Det här receptet har jag faktiskt blivit inspirerad av Bisca´s browniekakor. Små kuber som är asgoda! Älskar främst den sorten med citronsmak! Så jag bakade min egna lilla brownie... hm...



Det ni gör är att göra en sockerkaka från grundrecpetet och häller i smaksättning med citron. MYCKET CITRON!

Ingredienser:
3 st ägg
2.5 2.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
50 50 g smör
1 1 dl mjölk
3.5 3.5 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt
Smör och ströbröd till formen

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Välj smaksättning eller fyll en smord och bröad sockerkaksform.

6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25–30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

7. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.

Källa på grundreceptet hittar du på recept.nu

 

När du låtit sockerkakan svalna, så börjar vi att göra chokladsåsen.

Ingredienser:
1 dl kakao
1 dl socker
1 dl grädde

Blanda ihop alla ingredienser och håll den på plattan.
Skär sockerkakan i kuber och doppar dem i chokladen så att hela kakan blir täckt.
Garnera med strössel eller något annat fint :) Sätt in i kylen så att det stelnar.

KLART :)

 

VECKANS BLOGG
Anna

 

 

1 joanna månsson:

skriven

Låter gott, de får man testa :)

2 - Alexandra!:

skriven

Wow, ser riktigt mumsigt ut! Jag verkligen älskar att baka, men jag har liksom ingen som äter det jag bakar så jag bakar alldeles för sällan för mitt intresse. Jag kanske ska börja ta med mig till skolan eller något. :P

3 ~~M A R i E~~:

skriven

Tack för svaret!



Det där såg ju bara alldeles för gott ut!! =D



Ha en bra fredag.

Kommentera här: